Zondag 09 Maart 2025, 15:00
Marten Root - Doretthe Janssens - Aysha Wills - David Westcombe,
allen diverse fluiten (renaissance, klassiek, romantisch)
Muziek voor vier fluiten bestond al in de Renaissance. Fleustes d'Alleman heetten deze instrumenten in Frankrijk, vandaar de naam van het ensemble.
Al in het begin de 16e eeuw gaf de Parijse componist Pierre Attaingnant gedrukte muziek uit, chansons oorspronkelijk voor vier zangstemmen, die ook op vier fluiten werd gespeeld. Een Consort Renaissance Traversi noemen we dat tegenwoordig: vier fluiten met als laagste instrument een basfluit.
De eerste helft van het concert bestaat uit wereldlijke en geestelijke consort muziek uit Frankrijk, Italië en Engeland afgewisseld met solo werken.
Het genre blijft ook in de romantiek bestaan en Antoine Reicha schrijft, als leraar aan het Parijs conservatorium, zijn drie adagio's voor vier fluiten. Eugène Walckiers, één van zijn leerlingen aan dit zelfde conservatorium, schrijft een halve eeuw later het zeer virtuoze Quatuor pour 4 flûtes, op. 46. Een half uur muziek waarin alle (on)mogelijkheden van deze instrumenten worden benut.
Dit concert begint op renaissance-fluiten en eindigt met muziek van een componist die zelfs de huidige 'moderne’ Böhm-fluit heeft gekend én bespeeld.